Pendidikan Kader Penggerak Nahdlatul Ulama as a Contemporary Nationalism Movement for Nu's Young Generation

Authors

  • Achmad Lubabul Chadziq Fakultas Tarbiyah, Institut Keislaman Abdullah Faqih Gresik, Indonesia
  • Misbahul Munir

DOI:

https://doi.org/10.30734/jpe.v9i2.5060

Keywords:

Pendidikan, Nasionaslisme, Agama

Abstract

Abstract: This study explains the form of the spirit of nationalism of the millennial generation which is based on the training activities of NU driving cadres. The basis of this activity is a response to the form of radicalization and also the issue of the existence of an organizational community that wants to replace Indonesia as a caliphate state. This study uses a mixed method which focuses on data collection and analysis and combines quantitative data and qualitative data. The result of this study is that the attitude of the NU Mobilizing Cadre Nationalism in Gresik Regency is very good and this attitude is dominated by the type of Religious Nationalism where nationalism that obtains political legitimacy from religious equality with the existence of a motto (hub al wathon min al iman). Second, the spirit of nationalism of NU Gresik cadres is carried out with various agendas, both formal and non-formal, by carrying out socio-religious activities with the aim of maintaining religion and the integrity of the state, Pancacila, Undang-Undang 1945 and Bhineka Tunggal Ika.

Keywords: Education, Nationalism, Religion

Abstrak: Kajian ini menjelaskan tentang bentuk semangat nasionalisme genereasi millennial yang didasarkan pada kegiatan pelatihan kader penggerak NU. Dasar kegiatan ini merupakan respon dari adanya bentuk radikalisasi dan juga isu tentang adanya komunitas faham organisasi yang ingin menggantikan Indonesia sebagai negara khilafah. Kajian ini menggunakaan metode campuran dimana berfokus pada pengumpulan dan analisis data serta memadukan antara data kuantitatif dan data kualitatif. Hasil Kajian ini adalah sikap Nasionalisme Kader Penggerak NU di Kabupatan Gresik sangatlah baik dan sikap tersebut didominasi dengan tipe Nasionaliosme Agama dimana nasionalisme yang memperoleh legitimasi politik dari persamaan agama dengan adanya semboyan (hub al wathon min al iman). Kedua, semangat nasionaslisme kader NU Gresik diwujdukan dengan berbagai agenda baik secara formal ataupun non-formal dengan melakukan kegiatan sosial keagamaan dengan tujuan menjaga agama dan keutuhan negara, Pancacila, Undang-Undang Dasar 1945 dan Bhineka Tunggal Ika.

Kata Kunci:

 

References

Aminuddin, L. H. (2015). Respon Nahdlatul Ulama Ponorogo Terhadap Gerakan Islam Fundamentalis. Kodifikasia, 9(01).

Asrohah, H. (2001). Sejarah Pendidikan Islam. Logos Wacana Ilmu.

Azra, A., & Et.al. (n.d.). Ensiklopedi Islam. In Ensiklopedi Islam. Ichtiar Baru van Hoeve.

Baso, A. (2015). Agama NU Untuk NKRI. Pustaka Afid.

Baso, A., Sunyoto, A., & Mummaziq, R. (2017). KH. Hasyim Asy’ari: Pengabdian Seorang Kyai Untuk Negeri. Musium Kebangitan Nasional Kemendikbud RI.

Creswell, J. W. (2009). Research Design (Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches). Sage.

Echol, J. M., & Shadily, H. (1996). Kamus Inggris Indonesia. Gramedia.

Fatkhan. (2018). Nasionalisme Banser NU (Nasionalisme dalam perspektif Banser NU Magelang). Refleksi: Jurnal Filsafat Dan Pemikiran Islam, 18(01). http://ejournal.uin-suka.ac.id/ushuluddin/ref/article/view/1858/1417

Feillard, A. (2008). NU Vis-a-Vis Negara. LKiS Yogyakarta.

Haikal, M. H. (2008). Sejarah Muhammad. Tinta Mas Indonesia.

Kemendikbud. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia (V). Balai Pustaka.

Al Quran dan Terjemah, (2009) (testimony of Kementerian Agama Republik Indonesia).

Kohn, H. (1984). Nasionalisme; Pengertian dan Sejarah (Erlangga (ed.)).

Kompas. (2017). Pengguna Narkoba Di Jakarta Mencapai 1,2 Juta Orang. Dalam Http://Megapolitan.Kompas.Com.

Listriyati, R., & Setiadi. (2008). Pendidikan Kewarganegraan,. Erlangga.

Munawwar, B., & Rachman. (2006). Ensiklopedia Nurcholish Madjid. In Ensiklopedia Nurcholish Madjid. Mizan Media Utama.

Musyafa, H. (2017). Ki Hadjar Sebuah Memoar,. Penerbit Imania.

Novandri, R. (2019). Lima Jenis Pendidikan Kader dalam NU. RadarBangsa.Com.

Ramakrishna, K., Power, T., & Mindset, M. (2015). Islamist Terrorism and Militancy in Indonesia. Springer.

Sembiring, S. B. (2019). Kau Nasionalis atau Patriot? Kompasina.

Yatim, B. (1999). Soekarno, Islam dan Nasionalisme. Logos Wacana Ilmu.

Downloads

Published

2022-07-20

How to Cite

Chadziq, A. L., & Munir, M. (2022). Pendidikan Kader Penggerak Nahdlatul Ulama as a Contemporary Nationalism Movement for Nu’s Young Generation. Jurnal Pendidikan Edutama, 9(2), 277–289. https://doi.org/10.30734/jpe.v9i2.5060

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.